X
تبلیغات
ورمی کمپوستlخرید وفروش - برنامه ریزی برای ارشد میکروبیولوژی.ژنتیک.بیوشیمی.بیوتکنولوژی.سلولی مولکولی

برنامه ریزی برای ارشد میکروبیولوژی.ژنتیک.بیوشیمی.بیوتکنولوژی.سلولی مولکولی


سلام دوستان

می دونم که قبولی در یک رشته و دانشگاه عالی در مقطع ارشد یکی از اهداف مهم اکثر شماست،اگر یک نگاه کوچک به گذشته بندازیم می بینیم که اکثر ما به عشق رشته پزشکی تو دانشگاه تهران یا شهید بهشتی رشته تجربی رو انتخاب کردیم اما خودمونیم یه کم دیر شروع کردیم یا تنبلی کردیم اگه نه الان دانشگاه آزاد نبودیم!اما نا گفته نماند که رشته ما یکی از بهترین و شیرین ترین رشته های زیست شناسی پایه است و دانشگاه ماهم بین دانشگاه های آزاد نه ایران بلکه جهان بهترینه برای قبولی در آزمون کارشناسی ارشد تو رشته و دانشگاهی که دوست دارم از کی شروع به تست زنی کنم؟ کی در آزمون های آزمایشی شرکت کنم؟ چطور برنامه ریزی کنم؟

اینها اکثر سؤالاتی هستند که ما با اونا مواجه هستیم که من طبق مشاوراتی که با اساتید محترم،جناب آقای رامین نیکخو،جناب آقای دکتر مظفری و استاد محترم خانم دکتر پاکنژادی داشتم  مطالبی رو گرد آوری کردم که امیدوارم مورد استفاده شما دوستان قرار بگیره.

قدم اول را برای شروع یک برنامه ریزی خوب روهمه اساتید انتخاب هدف  و تصمیم گیری جدی برای کنکور  می دانند اینکه یا تصمیم جدی برای ارشد بگیرید یا آن را رها کنید چون حالت میانه و تردید باعث هدر رفتن عمر آدمی می شود،طبق گفته های ایشان:

اولین مرحله این است که دانشجو در مورد رشته های کارشناسی ارشد تحقیق کند و رشته ای را انتخاب کند که علاوه بر علاقه جایگاه مناسبی رو از نظر شغلی،کاربرد و... داشته باشد.در دفترچه های کارشناسی ارشد و سایت های مختلف تمام رشته های کارشناسی ارشد و ضرایب آنها درج شده که دانشجو با مشخص کردن رشته مورد علاقه و شناسایی ضرایب مربوط به آن در طول ترم شروع به تمرکز بیشتر بر آنها می کند که اصطلاحا واحدهایی که در ارشد، در رشته انتخابی دانشجو داری ضریب هستند رو واحدهای طلایی می نامیم. سعی کنید منابع جامع و مهم را بطور دقیق، کامل و با مرور بخوانید. برای دسترسی به تازه ترین منابع باید از اساتید، دوستان و بخصوص دانشجویان كارشناسی ارشدی که در سالهای قبل (ترجیحا 2 سال قبل) در مقطع کارشناسی ارشد قبول شده اند کمک بگیرید.
برای اطلاع از منابعمی توانید با این شماره تماس بگیرید: 02184650(جهاددانشگاهی)

مرحله بعد برنامه ریزی است که با توجه به اینکه شما دانشجوی ترم چهار هستید بهترین زمان برای تقویت خود در واحد های طلایی است،نه فقط در این واحدها بلکه در مورد دروس دیگر به دانشجویان توصیه می کنم که خلاصه نویسی رو به عنوان یک شیوه مناسب برای تمرکز و جلوگیری از اتلاف وقت،به کار گیرند که یک خلاصه نویسی خوب و کاربردی دارای دو مرحله است،که مرحله اول آن در طول ترم تحصیلی پس از پایان هر فصل  کتاب یا جزواتی که اساتید معرفی کرده اند(هنگام تسلط کافی دانشجو روی فصل )صورت می گیرد که این مرحله بیشتر در امتحانات پایان ترم یاری گر دانشجو است اما مرحله دوم آن در انتهای ترم تحصیلی به طور کلی صورت می گیرد که دانشجو کلیه مطالب خلاصه مرحله اول را به همراه نکات تستی یا به عبارتی کنکوری که هنگام حل تست آنها را استخراج کرده است،خلاصه تر می کند که این خلاصه نویسی فوق العاده از اتلاف وقت دانشجو نزدیک تاریخ امتحان ارشد می کاهد.

سعی کنید دروس اختصاصیتان را از هم اکنون به صورت جدی وعمیق بخوانید ودر دروسی که ضعیف هستید ، درصورت امکان از کلاسهای کنکور در این دروس استفاده کنید البته استفاده از کلاسهای کنکور درسال آخر پیشنهاد میشود.

نکته مهم دیگر اینکه  در طول ترم فقط به جزوه اساتید اکتفا نکنید زیرا برای موفقیت شما نیاز دارید مطالب رو کامل تر کنید و حتی به یک کتاب اکتفا نکنید کتاب های معتبر را شناسایی کنید و همواره نکات مهم را از کتابهای مختلف به خلاصه دوم اضافه کنید،تهیه کتابهای مؤلف های مختلف به شما در درک بهتر و جامع تر مطالب کمک فراوانی می کند زیرا هر مؤلفی در بیان یک موضوع ممکن است ضعف داشته باشد و در بیان موضوع دیگر قوت!

9-8ماه مانده به کنکوربرنامه ریزیه منسجم وروزانه برای مطالعه ی منابع را انجام دهید ومطالعه ی جدی را از آن زمان آغاز کنیدو با روزی به طور متوسط5ساعت شروع کرده وکم کم به آن بیافزاییدتا2ماه به کنکور به 12ساعت به طور متوسط برسد ،هنگامی كه برای خود برنامه می ریزید منعطف باشیدچون متوجه خواهید شد كه برای بعضی دروس باید وقت بیشتری بگذارید چون پراكندگی منابع آن زیاد است و برخی نیز منابع محدودی دارند كه وقت شما را كمتر می گیرند.

اما در مورد تست زنی و شرکت در آزمون های تست؟

حتما،حتما برای نمونه سوالات آزمونهای كارشناسی ارشد سالهای قبل وقت بگذارید.تاشما سوالات سالهای قبل را نبینید نمی توانید تشخیص دهید كه چه مطالبی مهم تر هستند.بنابراین اگر با سوالات قبلی آشنایی داشته باشید با چشمانی باز جلو می روید.

تست زدن برای ارشد زمان ندارد بلکه دانشجو باید پس از تسلط کافی بر روی درس یا به عبارتی فصل های مجزا(واحد های طلایی)، تست زنی را به طور مستمر ادامه دهد آن هم از کتاب های معتبر که اساتید می توانند بهترین شخص،برای معرفی آنها باشند.

اما شرکت در آزمون های تست در مراکز خوب و معتبر بسیار مفید است زیرا این آزمون ها دانشجو را برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و اصلاح نقاط ضعف،بسیار یاری می دهند.به خاطر داشته باشیداکثر دانشجویان درس خواندن جدی را در زمان شرکت در آزمون های تستی شروع می کنند که همین عامل باعث می شود که با کمبود زمان مواجه شوند!

یکی از مؤسسه های آزاد در مورد الگوی سؤالات در آزمون ارشد 89 مطالب بسیار مفیدی در اختیارمان قرار دادند:

زیست شناسی تنها رشته دانشگاهی است که دارای پنج آزمون ارشد جداگانه می باشد. در وزارت علوم آزمون در دو روز متوالی برگزار می شود که یک روز اختصاص به رشته های دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس دارد که البته این رشته ها زیر مجموعه وزارت علوم است ولی معمولا دانشجویان آن بورس وزارت بهداشت یا عضو هیئت علمی آنجا می گردند! برای این رشته ها که معمولا جزوی از رشته های شناور می باشند آزمونی بسیار تخصصی برگزار می شود که آن هم در فرصتی مناسب به تفکیک رشته مورد بحث قرار خواهد گرفت (مانند ویروس شناسی پزشکی، باکتری شناسی پزشکی و ...) البته باید توجه داشت که بعضی رشته ها به طور بسیار نزدیکی تعریف شده اند مثلا داوطلبانی که تمایل به ادامه تحصیل در رشته بیوشیمی دارند درصورتی که رشته بیوشیمی بالینی را انتخاب نمایند در دانشکده پزشکی و در صورتی که رشته بیوشیمی عمومی را انتخاب کنند در دانشکده علوم دانشگاه تربیت مدرس ادامه تحصیل خواهند داد. در صورتی که تمایل داشته باشند می توانند در هر دو آزمون که به فاصله یک روز برگزار می شود شرکت کرده و در صورت قبولی در هر یک، دانشجوی دانشگاهی وابسته به وزارت علوم شوند. به هر صورت در این نوشتار فقط به رشته های غیر از رشته های علوم پزشکی تربیت مدرس می پردازیم.

دروس زبان عمومی و تخصصی، بیوشیمی و زیست شناسی سلولی و مولکولی مشترک تمام رشته هاست. صرف نظر از آنها، به طور خلاصه، می توان رشته های مجموعه زیست شناسی را برحسب ضرایبی که به آنها تعلق می گیرد، نزدیکی مباحث دروس امتحانی به گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

الف- رشته های علوم جانوری یا علوم گیاهی

ب- رشته های سلولی و مولکولی، ژنتیک و بیوتکنولوژی میکروبی به یکدیگر نزدیکترند و باید تمام دروس مرتبط را مطالعه کنند.

ج-رشته های بیوشیمی و بیوفیزیک که دروس نسبتا به یکدیگر نزدیکند و فقط ضرایب متفاوتی دارند. هر دو فاقد درس میکروبیولوژی می باشند.

د- رشته میکروبیولوژی که در آن درس میکروبیولوژی وجود داشته و درس بیوفیزیک حذف می گردد.

در درس زیست شناسی سلولی و مولکولی الگوی سال های پیش شامل 14عدد تست سلولی و 16عدد مولکولی بود. این مقدار در سال های 85 و 86 نیز به ترتیب نسبت 13 به 17 و 14 به 16 می باشد. پس همواره در سال های قبل مولکولی حدود %10 بیشتر از سلولی سؤال داراست. اما در سال 89اوضاع کمی فرق کردو شامل 18 تست سلولی و 12 تست مولکولی بود. به مانند هر سال سلولی و مولکولی که چالش برانگیزترین درس است دارای سؤالاتی بود که یا پاسخ صحیح نداشتند و یا پاسخ نامه ی آزمون جواب غلط داده بود! کلا هر سال سؤالات تخصصی تر می شود، مثلا در سال 86 سؤالی طرح شده بود که "در مورد ویروس ها کدامیک صحیح است؟" اما در سال 87 در بخش مولکولی سوال این بود "در مورد همانند سازی ژنوم فاژ M13 بعد از عفونت با E.coli و تولید ویریون" یا سؤالاتی در مورد "غشا گویچه های خونی انسان" ، "پایان سنتز پروتئین نوستوک"، "محصول رونویسی ژن گروه II تک یاخته تریپانوزوم" و غیره که نشان از تخصصی شدن سؤالات است. پارسال چون سوالات بیشتر سلولی بود شاید نوعی تازگی در آنها وجود داشت مثلا "تنظیم با واسطه micRNA عملکرد کاتانین و داینامین ترادف نشانه KDEL" امسال سوالات چندان جدیدتر و به سختی سال قبل نبود .

در درس بیوشیمی آزمون پارسال به مراتب مشکل تر بود، یعنی در حد دانش یک دانشجوی کارشناسی ارشد بود نه یک کارشناس. این امر باعث می شود که درصدهای مربوط به این درس نیز کاهش بیاید و شاید صدای داوطلبان دربیاید.

در درس ژنتیک معروف است که اگر کسی زیست شناسی مولکولی بداند می تواند به سؤالات (بخصوص مباحث ژنتیک 2) پاسخ دهد و برعکس. این امر در سال 86 حدود 8 تست و در سال 85 حدود 5 تست را شامل می شد. آزمون سال 1389 درست مانند 1388 حدود 5 تست به این صورت دارا بود. در سال های 88-85 چند تست از مبحث ژنتیک جمعیت نقل شده بود. در سال 89 نیز این سنت حفظ شده، هر چند در آزمون سال 1388 میزان آن به شدت کاهش یافته بود. بقیه سؤالات نیز مباحث پایه و مندلی است که به نسبت آزمون سال قبل تخصصی تر شده است اما هیچ یک خارج از حوزه ی کارشناسی زیست شناسی نیست.

بالاخره به درس میکروبیولوژی می رسیم که خود در درون چندین درس داراست. امسال ویروس شناسی پزشکی 3 تست، قارچ شناسی پزشکی 2 تست و ایمنی شناسی 1 تست دارا بود. با در نظر گرفتن مبحث آنتی بیوتیک ها و توکسین ها در باکتری شناسی، 9 تست متعلق به آن و 15 تست متعلق به میکروب شناسی عمومی و غیره (شامل محیطی، کاربردی، صنعتی، غذایی، آب و پساب) بود. در سال 1387 این آمار به ترتیب از ویروس شناسی به میکروب شناسی عمومی 3، 3، 2، 7 ، 15می باشد. در سال 86 این آمار به ترتیب از ویروس شناسی به میکروب شناسی عمومی 1عدد، 1 عدد، 3 عدد، 8 عدد و 17 عدد بوده است.در سال 85 الگو اندکی متفاوت بود 2تست از ویروس شناسی، 2 تست از قارچ شناسی و سؤالی از مبحث ایمنی شناسی طرح نشد. اما 1تست از تک یاخته شناسی طرح شد. 6 تست از باکتری شناسی، 19 تست از انواع مختلف مباحث میکروب شناسی عمومی طرح شد. جالب آنکه در سال های قبل یکی از سؤالات سال 1387(سؤال 137) اشاره ابه جزئیات تصویری نموده بود که تصویر اصلا چاپ نشده بود! جالب آنکه سنت طراحی از مبحث خاصی که مورد علاقه نویسنده است همچنان باقیست. مثلا در سال 1387 هر سه سوال ویروس در کنار یکدیگر و در آغاز سؤالات درس میکروبیولوژی از HIV و خانواده "رترو ویریده" طرح شده بودند! پارسال نیز 4 یا شاید 5 سوال از مبحث سموم میکروبی آمده بود اما باید توجه داشت که در طی این سال ها همواره %50 یا بیشتر از سؤلات از مباحث ذکر شده در میکروب شناسی عمومی آمده اند..

در نهایت درس بیوفیزیک که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. معروف است که بهترین میانگین برای این درس حدود %50 است و با توجه به وسیع بودن این درس اگر کسی قصد قبولی در رشته بیوفیزیک دانشگاه تهران یا تربیت مدرس را داشته باشد، فقط باید بالای %50 پاسخگویی کند و در رشته هایی که این درس ضریب دارد باید چند تایی پاسخ دهد تا "از بقیه عقب نیافتد". مانند هر سال سؤالات بسیار پراکنده و تخصصی است و نیازمند تسلط فراوان پاسخگو بر بیوفیزیک و شاخه های مرتبط با آن مانند بیوشیمی، بیوشیمی فیزیک و شیمی فیزیک است که اگر گسی تمایل داشت بعد از آزمون می تواند هفته ها صرف علم آموزی (بیوفیزیک آموزی) نماید! حتی معلوم نیست که چرا این درس به عنوان دهمین درس به دفترچه دوم رفته ولی شیمی فیزیک در دفترچه ی اول است که چندان مخاطب پاسخگویی ندارد! یکی از اشکالات آزمون امسال نحوه توزیع دروس دو دفترچه بود که نارضایتی زیادی را برانگیخت چون دروس ژنتیک و بیوشیمی به دفترچه دوم رفته اند. به نظر می رسد سیستم آزمون و خطا همچنان در سازمان سنجش برقرار است. علاوه بر آن بحث میزان تاثیر معدل همواره چالش بر انگیز بوده است.

در انتها نیز نام کتبی را که اساتید بسیاری آنها را مفید و معتبر دانسته اند آورده ام امیدوارم مفید واقع شود:

زبان عمومی

1-
گرامر زبان عمومی كلیه رشته‌های كارشناسی ارشد، تألیف وحید عسگری، انتشارات: كانون فرهنگی آموزش. 2- لغت: 504 absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) 3- درك مطلب : TOFEL flash (Reading)، -زبان انگلیسی عمومی 2(درك مطلب)، انتشارات كانون فرهنگی آموزش

زبان تخصصی: مجموعه تست‌های طبقه‌بندی شده زبان تخصصی (گردآوری مهدی سوار)
سلولی و مولكولی: بیولوژی سلولی و مولكولی (lodish & Alberts) (ترجمه زیر نظر دتر شاهسون بهبودی) (همراه با CD)- زیست‌شناسی سلولی و مولكولی (مریم خالصی- رضا یوسفی)- زیست‌شناسی سلولی و مولكولی (دكتر احمد مجد)- مجموعه سؤالات كارشناسی ارشد سلولی و مولكولی با تحلیل كامل گزینه‌ها (تألیف و گردآوری برومند حسینی)
ژنتیك : مجموعه درس‌های ژنتیك (مجتبی سهرابی) 4- درسنامه ژنتیك (P.C.Winter, G.I. Hickey) (زیر نظر دكتر یوسف سیدنا) – سؤالات كارشناسی ارشد ژنتیك (مینا اوحدی)- مجموعه تست‌های طبقه‌بندی شده ژنتیك و مولكولی (مجتبی سهرابی)
بیوشیمی: بیوشیمی (Lehninger). بیوشیمی (Strayer)- مجموعه تست‌های طبقه‌بندی شده بیوشیمی (1) و (2) (مهدی سوار)
میكروبیولوژی: میكروبیولوژی (زینسر) میكروبیولوژی عمومی‌(دكتر ملك‌زاده). میكروبیولوژی پزشكی (جاوتز). میكروب كاربردی (كروگر) میكروب محیطی(شایسته سپهر) میكروب غذایی (فرازیر) ایمونولوژی (دكتر محمد وجدگانی) ویروس شناسی (دكترناطق) انگل شناسی پزشكی (دكتر هرمزد اورمزدی) قارچ شناسی پزشكی ( دكتر امامی و همكاران) – مجموعه تست‌های طبقه‌بندی شده میكروب‌شناسی، ویروس‌شناسی، ایمونولوژی (گردآوری مهدی سوار)قارچ شناسی پزشکی و روش های تشخیص آزمایشگاهی درماتوفیت های بیماری زا-میکروب شناسی محیطی(پیام والهام بهزادی)
بیوفیزیك: بیوفیزیك (دكتر رضایی)- مجموعه تست‌های طبقه‌بندی شده بیوفیزیك
گیاه شناسی:
1
ـ گیاه شناسی پایه، (احمد قهرمان) 2جلد. زیست‌شناسی گیاهی (محمد پاك فطرت)- رشد و نمو گیاهی (دكتر خاوری نژاد)

فیزیولوژی گیاهی:
1
ـ فیزیولوژی گیاهی (حسن ابراهیم زاده) 4جلد- فتوسنتز در گیاهان عالی (دكتر خاوری نژاد)

جانور شناسی:
1
ـ جانورشناسی عمومی‌(دكتر طلعت حبیبی). زیست‌جانوری (دكتر محمدرضا یزدیان) 2ـ بافت شناسی انسانی پایه (دكتر محمد صادق رجحان). 3- جانور شناسی مهره داران (محمد درویش) 4- جنین شناسی (كاظم پریور)

فیزیولوژی جانوری: فیزیولوژی پزشكی (گایتو)
شیمی فیزیك: شیمی فیزیك (دكتر صبوری)
شیمی آلی: شیمی آلی (موریسون و بوید 1 و 2 و 3)و جان مک موری
بیوتكنولوژی: مولكولی پیشرفته (مریم خالصی)- پیش درآمدی بر مهندسی ژنتیك (دسمونداس- تی-نیكول) ترجمه دكتر محمود امین لاری

با آرزوی موفقیت روزافزون شما


برچسب‌ها: برنامه ریزی برای ارشد میکروبیولوژی, ژنتیک, بیوشیمی, بیوتکنولوژی, سلولی مولکولی
+ نوشته شده توسط محمد اعزازی در Sat 26 Feb 2011 و ساعت 12:30 PM |